loading...
می مانیم...
خادم الائمه بازدید : 262 شنبه 05 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

رهبری و کتاب

به گزارش خبرنگارمهر، این مقاله که به معرفی کتاب «رجال کَشّی» می‌پردازد، شرح یکی از مدخل‌های اصلی حرف «ر» نوزدهمین مجلد دانشنامه جهان اسلام  است که در کنار مقالات علم رجال و شاخه‌های آن، رجال طوسی، و رجال نجاشی اطلاعات و تحلیل‌های جامعی درباره بخش مهمی از علوم حدیث را در اختیار محققان قرار می‌دهد.

به‌نوشته دانشنامه جهان اسلام، علم رجال عنوانی برای یکی از شاخه‌های علوم حدیث ناظر به بررسی احوال و اوصاف راویان حدیث و بیان اصول و قواعد آن است. این نوشته می‌افزاید: دانشمندان مسلمان و به‌ویژه ناقدان حدیث، از آغاز تدوین علوم اسلامی همواره به بررسی احوال راویان مذکور در سلسله‌ اسناد احادیث پیامبر اکرم و ائمه ـ علیهم‌السلام ـ اهتمام داشته و از آن به‌مثابه دانشی کمکی برای علم‌الحدیث و مآلاً فقه بهره برده‌اند.

در سرآغاز مقاله رجال‌کشی آمده است: «رجال کَشّی، نام یکی از کهن‌ترین کتب رجالی شیعه است که امروزه فقط گزیده آن با عنوان اختیار معرفة‌الرجال در اختیار است. مؤلف این کتاب ابوعمرو محمدبن عمربن عبدالعزیز کشی و سامان‌دهنده گزیده آن شیخ‌طوسی است. موضوع کتاب، تاریخ رجال حدیث و ذکر طبقات آنهاست و روش آن، باتوجه به گزیده موجود، درج روایاتی است که در مدح یا قدح رجال حدیث و اصحاب امامان وارد شده، بی‌آنکه در همه موارد، نظری درباره آن روایت ابراز شود.»

در این مقاله که بازتألیف مقاله پژوهشی «چهار کتاب اصلی علم رجال» تألیف حضرت آیة الله خامنه­ ای است و در سال ۱۳۵۱ در یادنامه علامه‌ امینی منتشر شده، زوایای مختلف کتاب رجال کشی به‌عنوان یکی از آثار علمی کهن شیعی مورد بررسی قرار گرفته‌است.

سطرهای آغازین مقاله به معرفی اجمالی اثر، بیان نام کامل و دقیق کتاب و مؤلف آن اختصاص یافته و گزارشی از موضوع کتاب به آن افزوده شده‌است.

در ادامه، گونه‌شناسی روایاتی که کشی در شرح‌حال راویان نقل کرده، مورد بحث قرار گرفته و به شرح اقدامات دانشمندانی همچون شیخ‌طوسی و نجاشی که متن کتاب را در اختیار داشته و از محتوای آن بهره علمی برده‌اند، پرداخته شده‌است.

گزارش و تحلیل روش شیخ‌طوسی در استفاده از مطالب کتاب و فرایند گزینش و نامگذاری اثری مبتنی بر آن با عنوان اختیارالرجال و بحث درباره صحت انتساب آن به شیخ‌طوسی از دیگر موضوعاتی است که در این مقاله به تفصیل از آن سخن به­میان آمده‌است.

بخش‌های پایانی مقاله به بیان آرا بزرگانی از علمای شیعه درباره کتاب رجال کشی و متن و نسخه‌های موجود از آن اختصاص یافته و به مرور کارهای علمی چندی که بر محور این کتاب یا کتب برگزیده و پیراسته مأخوذ از آن، انجام یافته اشاره شده‌است.

بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی که متولی فراهم‌آوری و انتشار دانشنامه جهان اسلام است، با اقدام و پیشگامی مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری و دعوت ایشان از شماری از استادان دنشگاه و حوزه در سال ۱۳۶۲ تأسیس شد و ریاست عالیه آن با همچنان با معظم‌له است.

مجلد نوزدهم دانشنامه جهان اسلام حاوی بخش پایانی مدخل‌های حرف «ذ» و بخشی از مدخلهای حرف «ر» به تازگی منتشر شده و مقالة علمی مقام معظم رهبری با عنوان «رجال کشّی» در صفحه ۵۵۶ آن به طبع رسیده‌است.

این مجلد که به کوشش جمع کثیری از اعضای علمی بنیاد و با مشارکت استادان و پژوهشگران کشورمان و برخی استادان کشورهای دیگر فراهم آمده و تا ۶۰ مجلد تکمیل می‌شود از ۱۶ اردیبهشت‌ماه در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

خادم الائمه بازدید : 212 شنبه 04 بهمن 1393 نظرات (0)

 در پی حوادث اخیر فرانسه، مقام معظم رهبری در پیامی خطاب به جوانان اروپا و آمریکا از آنان خواستند درباره حقیقت اسلام تحقیق کنند و تسلیم هیاهو و جنجال های اسلام هراسی دولتمردان و رسانه های جهانی نشوند.

خادم الائمه بازدید : 169 دوشنبه 29 دی 1393 نظرات (0)

 

شهادت پسر شهید عماد مغنیه در حمله موشکلی بالگرد اسرائیلی در سوریه

پایگاه خبری النهار نزدیک به 14 مارس ادعا کرده در این حمله هوایی «جهاد مغنیه» پسر کوچک شهید عماد مغنیه نیز به شهادت رسیده است...

حزب الله اعلام کرده در ساعات آینده جواب محکمی به دشمن اشغالگر خواهد داد. در این اعلامیه حزب الله به شهرک نشینان توصیه کرده به پناهگاه ها بروند.
از زبان سید حسن نصرالله چنین نقل شده که اسراییل شروع کرد و ما با مشت آهنین پاسخ خواهیم گفت.

خادم الائمه بازدید : 174 چهارشنبه 10 دی 1393 نظرات (0)

خاطره ای تکان دهنده از گریه های همسر مقام معظم رهبری

در نماز جمعه تاریخی ۲۹ خرداد ۸۸ :
عزیزی از مسئولان مطلع کشور در جلسه ای می گفت:
در نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ که مقام معظم رهبری، پس از آن فتنه عظیم خطبه هایش 
را ایراد فرمودند همسر ایشان هم در میان جمع نماز گزاران حاضر بودند.
چند تن از همسران مسئولان که نزدیک ایشان نشسته بودند تعریف کردند 
که همسر اقا از ابتدای خطبه تا انتهای خطبه گریه می کردند که مورد سوال قرار میگیرند
و از ایشان پرسیده میشود، چرا اینقدر بی تاب هستید،
ایشان در پاسخ می فرمایند:
از زمانیکه این فتنه آغاز شده اقا هر شب تا صبح با خدا و امام زمان (عج) 
برای دفع این فتنه مناجات میکنند...

منبع: "خاطرات ۵۷ - رهنما نیوز"

 

بقیه ی عکس ها در ادامه ی مطلب

خادم الائمه بازدید : 146 سه شنبه 27 آبان 1393 نظرات (0)

• زن هایی که در خیابان های بیروت با حجاب رفت و آمد می کنند،
• دانش آموزانی که در غزه مشغول تحصیلند،
• مجاهدینی که در یمن به قدرت رسیده اند،
• زواری که به کربلا و نجف مشرف می شوند،
• دیپلمات های که در مسقط لبخند می زنند،
• حتی بچه پولدارهایی که در تهران فخر فروشی می کنند ...

【 باید بدانند امنیتشان را مدیون مردی هستند که میخواست اسرائیل را نابود کند ... 】

خادم الائمه بازدید : 158 سه شنبه 29 مهر 1393 نظرات (0)

در پی ارتحال عالم مجاهد و پارسا حضرت آیت‌الله مهدوی‌کنی رضوان‌الله‌علیه، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام تسلیتی با اشاره به نقش‌آفرینی شجاعانه‌ی این یار صادق و وفادار امام بزرگوار در همه عرصه‌های مهم کشور تأکید کردند: این انسان بزرگ و پرهیزگار، همه جا و همه وقت در موضع یک عالم دینی و یک سیاستمدار صادق و یک انقلابی صریح ظاهر شد و همه‌ی وزن وزین خود را در همه‌ی حوادث این سال‌ها در کفه‌ی حق و حقیقت نهاد.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف و تأثر اطلاع یافتیم که عالم مجاهد و پارسا حضرت آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدرضا مهدوی کنیرضوان‌الله‌علیه دار فانی را وداع گفته و دوستان و ارادتمندان خود را داغدار کرده است. این عالم بزرگوار از جمله‌ی نخستین مبارزان راه دشوار انقلاب و از چهره‌های اثرگذار و یاران صمیمی نظام جمهوری اسلامی و از وفاداران غیور و صادق امام بزرگوار بود و در همه‌ی عرصه‌های مهم کشور در دوران انقلاب شجاعانه و با صراحت تمام نقش‌‌آفرینی کرد. از عضویت در شورای انقلاب و سپس تشکیل کمیته‌های انقلاب در آغاز تأسیس نظام اسلامی تا تصدی وزارت کشور و سپس قبول نخست وزیری در یکی از سخت‌ترین دوران‌های جمهوری اسلامی، و تا ورود در عرصه‌ی تولید علم و تربیت جوانان صالح و تأسیس دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) و تا امامت جمعه تهران و سرانجام ریاست مجلس خبرگان، همه جا و همه وقت در موضع یک عالم دینی و یک سیاستمدار صادق و یک انقلابی صریح ظاهر شد و هرگز ملاحظات شخصی و انگیزه‌های جناحی و قبیله‌ئی را به حیطه‌ی فعالیت‌های گسترده و اثرگذار خود راه نداد. این انسان بزرگ و پرهیزگار، همه‌ی وزن وزین خود را در همه‌ی حوادث این دهها سال در کفه‌ی حق و حقیقت نهاد و در دفاع از راه و سیره‌ی انقلاب و نظام، کوتاهی نورزید. رحمت و رضوان الهی بر روان پاک او باد.
اینجانب به خاندان گرامی و برادر عالیقدر ایشان، و به مردم ایران و روحانیت عظیم الشأن و همه‌ی ارادتمندان و شاگردان و دست‌پروردگان آن مرحوم صمیمانه تسلیت می‌گویم و علو درجات وی را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

سید علی خامنه‌ای
۹۳/۷/۲۹

رهبر انقلاب بر پیکر حضرت آیت‌الله مهدوی کنی اقامه نماز خواهند کرد

مراسم تشییع پیکر حضرت آیت‌الله مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری ساعت ۸/۳۰ صبح پنج‌‌شنبه اول آبان‌ماه در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی بر پیکر این عالم فقید اقامه‌ی نماز خواهند کرد.
همچنین به همین مناسبت مجلس بزرگداشتی از سوی رهبر انقلاب اسلامی در روز شنبه سوم آبان‌ماه ساعت ۱۵:۳۰ در حسینیه‌ی امام خمینی رحمه‌الله برگزار خواهد شد.
خادم الائمه بازدید : 223 جمعه 04 مهر 1393 نظرات (0)

به گوشم از خط چه خبر بی سیم چی

بگو رسیدیم کجای معبر

عمار عمار صدام و داری یاسر یاسر منم برادر

بگو از خط چه خبر بیسیم چی

بگو رسیدیم کجای معبر

عمار عمار صدام و داری یاسر یاسر منم برادر

صدا ضعیفه یکمی بلندتر

ما زیر آتیشیم شما کجایین

مگه نگفتید اگه ما نباشیم

مراقب کوچه خیابونااین

با لقمه های نون خالی ساختیم

تا شما هم لقمه ای برنداری

چشامون و دادیم تا چشماتون و

برای دنیا روی هم نذارید

ستاره های آسمون شدیم ما

تا کی می خوای که پشت ابرها باشی

از آسمون دلخور شدی به این که

توی تراس آسمون خراشی

ستاره های آسمون شدیم ما

تا کی می خوای که پشت ابرها باشی

از آسمون دلخور شدی به این که

توی تراس آسمون خراشی

آهنگ جدید حامد زمانی به نام بیسیم چی

موج بیسیم دلتون گرفته

تازگیا ضعیف شده صداتون

آخه مگه دنیا چقدر می ارزه

دل نگرونیم به خدا براتون

مگه قرار نشد که ما بریم و

شما تو سنگرا بیدار بمونید

هنوز دارن یه ریز آتیش می ریزن

چرا مهمات و نمی رسونی

مگه قرار نشد که ما بریم و

شما تو سنگرا بیدار بمونید

هنوز دارن یه ریز آتیش می ریزن

چرا مهمات و نمی رسونین

صدا ضعیفه یکمی بلندتر

ما زیر آتیشیم شما کجایین

مگه نگفتید اگه ما نباشیم

مراقب کوچه خیابونااین

MP3 – ۳۲۰

Hamed Zamani – Bisimchi

MP3 – ۱۲۸

Hamed Zamani – Bisimchi

خادم الائمه بازدید : 108 چهارشنبه 26 شهریور 1393 نظرات (0)

در عجبم از رهبری که می گویند 95 میلیارد دلار دارایی دارد، کلکسیون های رنگ و وارنگ از هر نوع دارد، 170 عصای آنتیک دسته طلا دارد، بجای نان و پنیر در صبحانه اش خاویار رشت دارد، بجای بیت چندین و چند ویلا در شمال دارد، عباهایی به قیمت 400 هزار دلار دارد، هواپیمای 330 برای جابجایی اسب هایش دارد، باغ ملک آباد به مساحت 10 هزار متر در مشهد دارد، کمیسیون 5 سنتی از یک میلیون و نهصد هزار بشکه نفت دارد، پس نمی دانم این چه کفش های پینه بسته ایست که او به پا دارد؟؟؟؟!!!!!

 

هان فهمیدم او نام و نشانی از علی (ع) دارد، میلیون ها فدایی و جان ناقابل دارد، خانه اش بجای فرش، موکت و نقشی از عرش دارد، در دل هر ایرانی باغیرت جای دارد، همچون شهدا چفیه ای بر گردن دارد، همچون جانبازان دستی ز یادگار از دشمن دارد، صدها هزار خاطره از جبهه و زندان دارد، راستی یادم رفت او کفش هایی پینه بسته همچون امیرالمؤمنین علی (ع) دارد...

خادم الائمه بازدید : 153 سه شنبه 25 شهریور 1393 نظرات (0)

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) پس از پایان دوران بستری در بیمارستان و بهبود کامل، بیمارستان شهید رجایی را ترک کردند.
رهبر انقلاب اسلامی قبل از ترک بیمارستان، در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر، ضمن ابراز رضایت از عمل جراحی و دوره درمانی پس از آن گفتند: اکنون با سلامت کامل جسمی و نشاط روحی در حال بازگشت به منزل هستم اما از حجم عظیم محبت‌ها و ملاطفت‌هایی که در این چند روز نسبت به این حقیر انجام شد، احساس شرمندگی و سنگینی بر دوش خود می‌کنم.
ایشان با اظهار قدردانی و تشکر فراوان از محبت‌های فراوان قشرهای مختلف مردم، مراجع و علمای محترم، شخصیت‌ها، مدیران برجسته کشور، سیاسیون، هنرمندان و ورزشکاران افزودند: علاوه بر اظهار محبت مردم کشورمان، ملت‌های دیگر نیز اظهار لطف فراوانی کردند که بار دیگر نشان دهنده‌ تاکید همیشگی بنده مبنی بر اینکه ملت ایران، در میان ملت‌های دیگر دارای عمق راهبردی است.

خادم الائمه بازدید : 146 یکشنبه 23 شهریور 1393 نظرات (0)

در پی کسب مقام قهرمانی جهان از سوی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی ازبکستان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی با صدور پیامی به اعضا و کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان، کسب این افتخار و پیروزی را تبریک گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
اعضا و کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی ایران؛
کسب مقام قهرمانی جهان را به شما و ملّت عزیز تبریک میگویم و از اینکه باعث سرافرازی کشور شدید، تشکر میکنم.
سید علی خامنه‌ای
۲۳ شهریور ۱۳۹۳

منبع:www.khamenei.ir & www.leader.ir & www.bgh.ir

خادم الائمه بازدید : 143 دوشنبه 17 شهریور 1393 نظرات (0)

حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور با حضور در بیمارستان از رهبر انقلاب عیادت کرد. 

رئیس‌جمهور پس از دیدار در مصاحبه‌ای، با اظهار خرسندی از وضعیت عمومی رهبر انقلاب و انجام مطلوب عمل جراحی تأکید کرد: همه مردم باید برای سلامتی، طول عمر و افزایش توفیقات ایشان در خدمت به ملت ایران و جهان اسلام دعا کنند. وی به سفر خارجی از قبل برنامه‌ریزی شده خود در عصر امروز نیز اشاره کرد و گفت: تمایل داشتم که در تهران بمانم اما خود رهبر معظم انقلاب فرمودند که این سفر طبق برنامه انجام شود.
خادم الائمه بازدید : 145 دوشنبه 17 شهریور 1393 نظرات (1)

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه‌ی عزیمت به بیمارستان برای انجام عمل جراحی، در پاسخ به واحد مرکزی خبر گفتند: من یک عمل جراحی دارم و اکنون عازم بیمارستان هستم.
ایشان افزودند: البته جای نگرانی نیست. این به معنای آن نیست که مردم دعا نکنند لیکن ان شاءالله جای نگرانی نیست و یک عمل خیلی معمولی و عادی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان خاطرنشان کردند: ان‌شاءالله لطف خدای متعال شامل خواهد شد و کارها بخوبی پیش خواهد رفت.
لازم به ذکر است: رهبر معظم انقلاب اسلامی به دلیل عارضه پروستات صبح امروز (دوشنبه) در یکی از بیمارستانهای دولتی، تحت عمل جراحی قرار گرفتند که بحمدلله این عمل با موفقیت به پایان رسید.

درباره ما
Profile Pic
با سلام خدمت شما کاربر گرامی این وبسایت در جهت حفظ و گسترش فرهنگ ملی و عقاید و آرمان های انقلاب اسلامی ساخته شده است. برای خواندن ودیدن تمامی مطالب لطفا ابتدا عضو شوید. در انجمن می توانید به گفتگو بپردازید. برای اطلاع از اخرین بروز رسانی و دریافت پیامک در زمان ولادت ها و شهادت ها لطفا در سامانه پیامکی عضو شوید. با تشکر مدیریت وبسایت.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • قیمت اجاره خودرو
  • شهيد علمدار
  • سایت جامع آزادگان
  • دوست قرآن
  • بسیج دانشجویی موسسه آموزش عالی طبری
  • آپلود عکس
  • هیئت زینبیون ساری
  • پایگاه اطلاع رسانی مهدویت
  • کتابخانه مجازی
  • مطالب مذهبی روز
  • ابزار وب
  • پنل گفتگو با اعضا
  • اسلام کوئست
  • تست اعتیاد به اینترنت
  • تبلیغات رایگان اینترنتی
  • وب سایت فرهنگی مذهبی مهناج
  • اخرالزمان
  • پرسمان احکام
  • پایگاه اطلاع رسانی آیت العظمی بهجت
  • پایگاه اطلاع رسانی آیت الله نوری همدانی
  • پایگاه اطلاع رسانی علامه بهلول گنابادی (ره)
  • پایگاه اطلاع رسانی آیت الله دستغیب
  • پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی سید علی خامنه ای
  • پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی
  • پایگاه آیت الله فاضل لنکرانی
  • پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صافی گلپایگانی
  • پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی
  • پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صانعی
  • ویکیپدیا فارسی
  • ابزار وب مذهبی
  • سایت موسسه ی نینوا
  • سایت عاشقان امام حسین(ع)
  • صالحین بهشتی
  • جنگ نرم و تحولات منطقه
  • اسلام دانلود
  • لینکستان سایت های مذهبی
  • پورتال رسمی آنتی666
  • جنبش مصاف
  • بزرگترین کامیونیتی ایرانیان مقیم استرالیا
  • دانلود سریال جدید
  • قیمت روز خودروی شما
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    آیا از مطالب سایت راضی هستید؟
    بنر دوستان
    آمار سایت
  • کل مطالب : 278
  • کل نظرات : 70
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 7
  • آی پی امروز : 79
  • آی پی دیروز : 59
  • بازدید امروز : 94
  • باردید دیروز : 1,121
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 1,412
  • بازدید ماه : 1,354
  • بازدید سال : 12,319
  • بازدید کلی : 138,795
  • کدهای اختصاصی
    عضویت سامانه وبسایت ما


    آپلود عکس | آپلود | سایت آپلود عکس | اپلود عکس

    لوگوی وبلاگ ما
    معرفی کتاب

    کتاب موعود نامه یا الفبای مهدویت

    نوشته ی مجنبی تونه ای

    انتشارات مشهور

    http://www.zarrinbook.com/media/catalog/product/ls_ec3c0_m3.jpg